Як працює система E-TEC в двигунах Evinrude? В статті розкриті всі основні технічні моменти роботи двигунів системи E-TEC, а також надається аналіз Українських реалій що до човнових моторів Evinrude (сервіс, запчастини і т.д.).

 

Історія: Evinrude – частина компанії BRP, що виготовляє гідроцикли та човни Sea-Doo, снігоходи Ski-Doo, квадроцикли Can-Am та родстери Spyder. BRP в свою чергу частина багатомільйонного конгломерату канадської компанії Bombardier. 

Вперше технологія E-TEC була представлена в двоциліндрових моделях підвісних двигунів 40-60 сил та трициліндрових 75-90 к.с. у 2003 році.

Розглянемо принцип роботи E-TEC по компонентам.
forsunka evinrudeПаливо. Якщо коротко основний принцип що використовується в паливній системі - це подача краплі пального саме такого розміру, який потрібен на цей момент часу на цих обертах. Тобто регулюється довжина імпульсу суміші, яка на великих обертах значно більша ніж на мінімальних, що впливає на формування факелу розпилу. За цей процес несе відповідальність котушка Лоренца, що встановлена в проводі форсунки. Циліндричний постійний магніт що є корпусом котушки і котушку мембрану встановлено співвісно з зазором (див малюнок). В результаті маємо зворотно поступальні рухи високого прискорення та частоти. Принцип дії схожий на роботу аудіо колонок. Завдячуючи малій інертності – точність моменту впорскування дуже велика. Пальне потрапляє в камеру після того як випускне вікно вже закрите та завдяки високому тиску (від 42 до 70 атм) розпадається на молекули, а завдячуючи тому що довготу та силу імпульсу пального можна точно регулювати – отримуємо ідеальну суміш потрібну саме на даний момент часу.
Масло. Мастило подається окремим насосом на вузли, які потребують змащування і лише зовсім невелика його частина призначена для відкидання можливості засмічування та змащення форсунок потрапляє до бензину. Взагалі Evinrude в якості мастила пропонується використовувати спеціально розроблене масло XF-100 (не дешево!), але в сервісному меню двигуна (тільки при підключенні комп’ютера із спец програмою) можна обрати звичайне масло ТС/W3 витрати якого будуть більшими, але воно значно дешевше. Тільки Евінруд настільки впевнений в якості використаних матеріалів і технологій, що дозволяє пропустити процес обкатки, а перший сервісний інтервал встановити на рівні 300 годин роботи. Тобто давати повний газ можна одразу з магазину, а на сервісі вас чекають після приблизно трьох років експлуатації двигуна тобто після 300 годин його роботи.
Повітря. Подається окремо від пального. Продувка циліндра здійснюється стандартним для двотактників способом. Див відео.
Так як у кожної форсунки в двигунах E-Tec - є своя котушка, а також встановлені паливні та масляні насоси, потужний процесор - споживання електроенергії доволі значне. Для вирішення проблем живлення в деяких моделях човнових двигунів Евінруд використовують потужний генератор, а в деяких – потужне магнето, що дає можливість заводити мотор E-TEC шворгалкою.
Блок циліндрів: поршня мають спеціальну форму, як і сама камера згорання, а в самому блоці циліндрів використовуються матеріали що були розроблені разом з фахівцями NASA та частково використовуються і в космосі.
Що нового? В 2014 році світ побачила лінійка двигунів E-TEC другого покоління (скорочено G2). В ній двигуни 200, 225,250 та 300 к.с. всі з одним об’ємом 3,4 л. Із найбільш значущих інновацій по силовому блоку: ще більш досконала по формі камера згорання та поршня, ще більш потужний комп’ютер і точніше впорскування. Так як на момент написання статті такі двигуни тільки почали з’являтися в Україні ніякої додаткової інформації про них нема.
форсункаЩо маємо в результаті:
- Високий крутний момент в середньому діапазоні обертів
- Зменшене (до 15%) у порівнянні навіть з чотиритактниками споживання пального, особливо в середньому діапазоні обертів
- Розміри та вага менші ніж у чотиритактних конкурентів
- Прискорення та тяга кращі ніж у чотиритактних моделей
- Практично повна відсутність вихлопу на холостих та мінімальних обертах
- Евінруд гарантує запуск двигуна з першого оберту колінчастого валу при будь яких обставинах.
Українськи реалії. Нагадаю стаття написана 16/02/2016
Ви перечитали теоретичну частину, а тепер перейдемо до більш земних речей, серед яких розглянемо фактичні наявні мінуси, можливість та вартість ремонту, наявність запчастин.
Вступ: як ви вже зрозуміли, перечитуючи теоретичну частину, мотор Евінруд – це космічний корабель, а саме так на нього дивляться на більшості СТО, що займаються човновими двигунами. Приклад для розуміння ситуації – купивши нову форсунку якщо її просто поставити вона не запрацює , її необхідно пере прошити саме під цей номер двигуна.
Але варто зазначити, що останнім часом, завдяки наявності великій кількості б/у двигунів Evinrude, що потраплять до нас з Європи кількість сервісів, що мають спец програми для роботи з прошивкою та взагалі розуміють цей мотор збільшується. Офіційний тобто гарантійний сервіс: слабо розвинений. Більш-менш (особиста думка автора) працює в Києві, Харкові, Одесі. Про неофіційний – читайте вище.
Запчастини: нові – складу майже не існує тільки під замовлення з Європи з очікуванням до місяця і ціною….., але як писали вище з’являються б/у мотори, а значить і б/у запчастини.
Ремонт: у зв'язку з тим, що в двигунах Евінруд частково використовуються космічні матеріали відновлюваний ремонт блока у більшості двигунів - неможливий, решта - по наявності запчастин.
Все що стосується моторів другого покоління від Evinrude G2 там використовується новий комп’ютер, нова програма до нього (офіційно) коштує приблизно 1500$, а стара його не читає. Тому там знову «космічний корабель».
Отже брати чи не брати: багато залежить від моделі. Дзвоніть – проконсультуємо.

Автор: Денис Стежко спеціально для сайту evinrude.com.ua 16/02/2016